We kijken reikhalzend uit naar de test resultaten van de live events om weer persoonlijke ontmoeting en kennisoverdracht te organiseren. De vraag is in hoeverre online events onderdeel blijven uitmaken van onze toekomst. Ik denk dat dit een heel reëel scenario is en zeker een aanvulling biedt op de live events. Denk alleen maar aan bereik, reistijd, internationale kansen of winterse omstandigheden.
Vanuit NICE was ik tijdens de afgelopen 1,5 week betrokken bij de organisatie van 3 varianten online events. Er zijn nog veel meer varianten mogelijk, maar ik licht deze 3 praktijkcases van Waterschap Rivierenland, Albert Heijn en Gemeente Hardinxveld/Het Nieuwe Wonen er graag voor je uit.
Variant 1
Een gevarieerd programma voor Waterschap Rivierenland vanuit een webinar platform, gevolgd door break-out sessies in Zoom. Polls, chats, presentaties en sprekers zijn gescheiden zichtbaar op één scherm. Helaas moesten door de winterse omstandigheden alle sprekers vanuit huis inbellen in plaats van de geplande talkshowsetting, maar dankzij de online mogelijkheden kon het event op deze wijze toch plaatsvinden. Het programma van 1,5 uur bestond uit diverse sprekers, video’s, een moderator en een side kick, polls, open vragen en break-out sessies.
Variant 2
Een corporate webinar vanuit een eigen studio op het hoofdkantoor van Albert Heijn. Het voordeel: landelijk bereik in een klein uurtje. We maakten hier gebruik van professionele techniek en de streaming kanalen MS live events en YouTube. Van deze opname is geen beeldmateriaal beschikbaar.
Variant 3
Een online energiemarkt voor de Gemeente Hardinxveld-Giessendam en Het Nieuwe Wonen vanuit het online programma Hopin.to, waarbij gasten zelf kunnen ‘rondkijken. Ideaal als je naast een plenair programma ook online break-out sessies en een online beursvloer aanbiedt. Iedere sessie heeft zijn eigen video- en chat kanaal, maar de deelnemers blijven in hetzelfde platform. Tijdens het plenaire programma zagen we diverse sprekers, presentaties en filmpjes maar hebben we ook Menti.com ingezet om op een leuke en interactieve manier via de mobiele telefoon de meningen van de deelnemers te vragen. Tijdens de break-out sessies en standbezoeken gingen de deelnemers online met de sprekers en standhouders in gesprek.
‘Back to live’? Ja, graag zo spoedig mogelijk! Online events continueren? Ja absoluut! Het maakt events alleen maar interessanter en gevarieerder. Naast online bestaan er ook nog de semi online varianten, waar je een combinatie van live en online aanbiedt. Wil je meer weten over de diverse mogelijkheden? Klik dan op onderstaande button.